Virago gennem tiderne

 1980 Den første Yamaha TR 1 kom til salg i Danmark op til sæsonen 1981. Motoren var på 981 cc. og prisen var kr. 39.862 + lev.

1981 - XV-750 og XV-920 Virago, Euro model (kædetræk) blev introduceret på det amerikanske marked - Monoaffjedring på baghjulet.
Herhjemme kom de første XV-750 SE (kardantræk) modeller til landet.
Prisen var kr. 38.362 + levering.

1982 - dukkede XV-920 Virago op med kardantræk og  Cycom LCD (flydende krystal) speedometer og omdrejningstæller.
- Justerbar dæmpning af forgaffelen
- Justerbart styr
- Dobbelt skivebremse på forhjulet.

1983 - I USA blev Euro modellen droppet og 920 Cycom LCD-display blev ikke længere brugt.
- Eneste år hvor XV-500 modellen blev lavet.
- Eneste år hvor "Midnight Special" (XV1000 SE)  modellen blev lavet, det var en helt sortlakeret udgave med guldlakerede fælge. Der kom kun et enkelt eksemplar til Danmark, og den blev ikke engang typegodkendt.

1984 - Monoaffjedringen blev udskiftet med dobbelt affjedrings system.
- En dråbeformet tank blev introduceret.
- Nyt design af stellet, hvilket gav mulighed for externe luftfiltre-huse.
- Trådhjul dog kun på XV-750, forkromede luftfiltre-huse og forkromet affjedring.
- Lavere sædehøjde og længere forgaffel.
- I USA blev motorstørrelsen på 750´eren sænket til 699cc på grund af tarif reguleringer, herjemme markedsfører Yamaha dog stadig XV-750 SE.
- 920 modellen blev ændret til 981cc så man havde en 1000cc model.
- Forgyldninger på div. dæksler (Guld Virago).
- En halv gallon reserve tank under sædet på 1000cc modellen.

1985 - XV-1000 og XV-700 er uændret.

1986 - XV-1000 blev ændret til en 1100cc.
- Både trådhjul og hjul med støbte fælge var tilgængelige.
- Tankstørrelsen blev ændret fra 3.3 gallon. til 4.4 gallon.
- To farvet lakering.
- I USA kunne man for  $100 mindre, købe model "S" i én farve og med  trådhjul.
- Herhjemme er XV-750 SE slet ikke på programmet.
- Maskinerne får nu tilnavnet Virago.
- Herhjemme sælges kun én Virago model en 981cc udgave som koster kr. 84.309

1987 - XV-535 får sin debut i USA.
- Sæddehøjden var  28"
- Trådhjul var standard
- XV-750´eren er igen på det danske marked og til samme pris som i 1985 (under kr. 50.000)

1988 - I USA blev 700cc modellen ændret til 748cc da man igen havde ændret tarifferne.
- 40mm carbuartorer.
- Sæddet blev lavet  breddere og formen ændret.
- XV-535 kommer til Danmark, pris kr. 55.537
- Virago 1000 kan stadig købes herhjemme men nu til en pris på kr. 92.827
- Route 66, den første 250cc model kommer til USA.

1989 - Route 66 (250cc) kommer til Danmark og der sælges 90 stk. pris ca. kr. 40.000
 - 250, 535, 750, og 1100 var model programmet i USA, mens man i Danmark stadig solgte Virago 1000 i stedet for 1100´eren.

1990 - Herhjemme steg priserne således at en Virago 250 kom til at koste 48.000  - Virago XV-535 steg til kr. 60.000
- Teknisk var modellerne uændret i forhold til året før.
- Virago XV-1100 kommer til Danmark, pris kr. 110.000

1991 - I USA gik modellerne Route 66 (250cc) og XV-535 ud så man nu kun kunne købe XV-750 og XV-1100
- Herhjemme blev det det helt store Virago år, da det lykkedes at skaffe tilstrækkeligt mange maskiner til attraktive priser.
- Virago 250 blev sat ned med kr. 12.000 så den nu kunne sælges for kr. 36.000 - den blev et hit det år.
- XV-535´eren holdt prisen og blev solgt til kr. 59.995
- XV-1100 blev sat kr. 30.100 ned i forhold til året før, så den nu kunne sælges for 79.995 - (dem der havde købt året før, havde det sikkert ikke så godt).

1992 - Herhjemme steg priserne lidt igen, Virago 250 kostede nu kr. 40.000 og der var kun få kosmetiske ændringer.
- 535´eren steg til kr. 62.900
- En 750´er kunne nu fås til kr. 80.000 hvilket kun var 12.00 mindre end flagskibet  XV-1100

1993 - I USA kunne man igen købe XV-535 men med en sæddehøjde på 27.3"
- Herhjemme kunne man stadig købe hele modelserien, 250´eren og 535´eren steg et par tusinde, men 750´eren steg kr. 6.000, Virago 1100 steg kr. 4.000 så den nu kostede kr. 96.000

1994 - Både herhjemme og i USA kunne XV-535 nu købes i en regular og en  'special' udgave.
Herhjemme var der gedigne prisstigninger over hele linien.
- Virago 250 kr. 45.900
- Virago 535 kr. 69.900
- Virago 535 S kr. 82.600 (mere krom og lækrere lakdetaljer)
- Virago 750 kr. 99.000
- Virago 1100 kr. 117.00 - lidt tekniske ændringer: mere effektiv lyddæmpning, bedre motorgang, bedre benzinøkonomi, trådhjul og nye farver.

1995 - 15 års jubilæum for Virago.
I USA blev XV-250 re-introduceret som Virago og ikke som Route 66.
Herhjemme var der igen prisstigninger over hele linien, Virago 250 kom i en S-udgave til kr. 57.000, man kunne stadig få den gamle 250´er til et par tusinde mindre. S-udgaven var forsynet med en flottere og bedre saddel, højere styr, to farvet lakering og mere krom.
- Virago 535 S kr. 89.000, den alm. model kunne fås for ca. 9.000 mindre.

1996 - Nu kunne XV-1100 også fås i en S-udgave, så nu var man oppe på 6 forskellige modeller 250, 535 (2), 750, 1100 (2)
Man lavede også en 125cc udgave, men den kom vist nok hverken til Danmark eller Usa fordi prisforskellen mellem 125 og 250´eren var for lille.
- Det var også året hvor Yamaha XVZ Royal Star blev præsenteret for første gang.

1997 - Programmet uændret.
- Året hvor man præsenterede Yamaha XVS Dragstar 650, en mindre udgave af Royal Star til kr. 100.000 forøvrigt var motoren den samme som på Virago´erne blot med en slagvolumen på 650cc.

1998 - I USA røg XV-750´eren ud, men kunne dog fortsat fås herhjemme.
- En ny Yamaha XVS-650 Drag Star A Classic kom på programmet, pris kr. 115.000
- Royal Star 1300 fortsætter til kr. 230.000 iøvrigt ændret en smule teknisk, idet balanceklodserne på krumtappen er væk, så man for alvor har fornemmelse af motorens vibrationer.

1999 - Blev året hvor XV-750 forsvinder herhjemme, XV-1100 kan stadig fås til en pris på kr. 119.998 og teknik og design er uændret. En XV-1100 i S-udgave koster kr. 135.998 og kan fås i seks forskellige farvekombinationer.
- XV-250 S kan leveres i to forskellige farvekombinationer til kr.54.934 med enkelte tekniske ændringer, der er bl.a. et forkromet dæksel over topstykkerne.
- XV-535 er stadig til rådighed i hele fire forskellige udgaver, da der er et lager af modeller fra 1998 og ganske få fra 1997, hjemkøbt fra andre landes overskudslager. 1997 modellerne uden S kan købes for kr. 76.000 - S-modellen og de tre andre koster kr. 79.998
1999 programmet leveres i 3 forskellige farvekombinationer iøvrigt med få ændringer, blinklygterne er nye og med ny placering bag ude.
- Den populære XVS-650 Drag Star er klar i tre udgaver på det danske marked, dels er der et lille lager fra 1998-modeller, som i enhver henseende er ens med de gængse 1999-udgaver, begge koster kr. 99.997 den nye Drag Star 1999 i en udviklet A-model koster yderligere kr. 10.000 det nye ligger udelukkende i design og i tre farvekombinationer.
- Royal Star findes fortsat på listen i to farver pris kr. 199.998
- En helt ny Yamaha XV 1600 A Wild Star, med knap så meget af det overflødige udstyr, krom og lak men til gengæld med en kæmpestor V-motor på 1600cc pris
kr. 179.998 den største motorcykel Yamaha nogensinde har bygget.

Kilder: Villy Poulsen´s bog "Yamaha Virago" + div. amerikanske hjemmesider på Internettet.

Jeg gør opmærksom på at der kan være årstal eller modeller der kan være forkerte, da jeg har fundet divergerende ting imellem Villy Poulsen´s bog og sider på Internettet.